maandag 17 augustus 2015

Chocoladewolkentaart, mijn lievelingstaart

Het recept voor deze taart komt uit het kookboek 'Nigella bites'. Het is mijn favoriete taart. Als je op google 'chocolade wolken taart' zoekt vind je ruim 600 hits. Zoek je op 'chocolate cloud cake' vind je ruim 2.000.000 hits. Deze taart is van heleboel mensen hun lievelings!
Ik zet het recept ondanks de vele recepten op internet toch op mijn blog. Al is het alleen maar omdat ik de foto die ik heb gemaakt zo goed gelukt vind.

Chocoladewolkentaart, voor 8 personen (en soms voor één persoon).
Nigella gebruikt in haar recept sinaasappelschil en sinaasappellikeur. Ik laat het allebei weg. Ik houd meer van de pure chocoladesmaak. 

de taart
250 gram pure chocolade (70 % cacao)
125 gram boter
6 eieren (waarvan 4 gesplitst)
175 gram kristalsuiker

de topping
250 ml slagroom
100 gram mascarpone
halve theelepel vanillepoeder (of vanille-essence)
cacaopoeder

Smelt de chocolade au bain-marie of in de magnetron. Smelt daarna de boter in de chocolade. Meng dit door elkaar.
Vier eieren zijn gesplitst (Jamie kan dat heel erg goed: https://www.youtube.com/watch?v=KmXvM9ShrB4). De 2 overgebleven eieren gaan samen met 75 gram van de suiker bij de eidooiers. Klop de suiker en het eimengsel schuimig. Voeg het chocolademengsel bij het eimengsel en klop het goed door elkaar.

De eiwitten opkloppen totdat het wit wordt, dan de rest van de suiker (100 gram) erbij. Klop de eiwitten tot het stevig is, maar niet stijf (zoals voor merengue). Klop voorzichtig het stevige eiwit door het chocolademengsel. Schep voor schep. Dan blijft het beslag luchtig. Giet het beslag in een ingevette springvorm. Bak de taart in een voorverwarmde oven op 180 graden in 35-40 minuten. Haal de taart uit de oven en laat afkoelen. De taart zakt wat in, er ontstaat een krater. En dat moet. Daar stop je later alle room in. 
De taart moet helemaal afgekoeld zijn voordat de topping erop kan. Ik bak de taart meestal de avond van tevoren. Ze de taart een nachtje in de koelkast en breng de topping de volgende dag aan.

Voor de topping klop de slagroom met de mascarpone en vanille stijf. Stort de room op de taart en strijk voorzichtig (de taart brokkelt snel af) met een mes of spatel de room enigszins gelijkmatig over de taart. Strooi als laatste met een zeefje de cacaopoeder over de taart.
Deze taart kun je ook makkelijk invriezen. Al redt de taart bij mij de vriezer meestal niet.

Zie ook: http://www.nigella.com/recipes/view/chocolate-cloud-cake-170



















Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen