maandag 17 augustus 2015

Pesto van hazelnoten, peterselie, ansjovis en knoflook met spaghetti

Ik eet graag Italiaans. Pizza, pasta, salade, parmigiana di melanzana... 
Mmmmmm zo lekker allemaal.
Pizza maak ik zelden zelf. De lekkerste pizza komen uit de pizzaoven of steenoven. 
En die heb ik niet. Pasta maak ik wel vaak én graag klaar. Ik ben niet iemand die de pasta vers maakt (de pastamachine heb ik na jaren laten verstoffen uiteindelijk maar weggegeven). Ik vind spaghetti, farfalle, penne en fusili uit een zak of pak prima. 
Ben wel nuffig genoeg om dan een wat duurder bio merk te kopen.

Spaghetti met een zelfgemaakt pesto, hoofdgerecht voor twee personen.
200 gram spaghetti 
bosje platte peterselie
1 teen knoflook
half potje ansjovis (uitlekgewicht 20 gram)
60 gram rauwe hazelnoten
50 gram geraspte pecorino
een flinke hoeveelheid olijfolie
zout en peper

Doe de volgende ingredienten in de keukenmachine: peterselie, 50 gram hazelnoten (de overige 10 gram apart houden), knoflook in stukjes, ansjovis en een flinke scheut olijfolie. Laat de keukenmachine net zolang draaien tot een smeuige saus ontstaat. Soms moet er iets meer olijfolie bij. Proef de saus en voeg naar smaak zout toe. 

Hak de overgebleven hazelnoten in stukje en rooster deze in een droge koekenpan één minuutje.
Kook de spaghetti volgens de gebruiksaanwijzing op het pak. Wanneer de spaghetti klaar is, de pan met de spaghetti op een laag vuur zetten. Scheut olijfolie door de spaghetti roeren en vervolgens de pesto er door. Op de borden nestjes van spaghetti draaien (dat gaat het beste met een vork en een soeplepel). De nestjes bestrooien met pecorino en stukjes hazelnoot. En een blaadje peterselie. Prego!

O ja! Spaghetti eet je natuurlijk zoals Julia dat doet, met een vork!
https://www.youtube.com/watch?v=WHzk03QKFQk&list=PLeMWyKS5Qjp41oYeyNL2LdqHz3hEHVq_Y


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen