maandag 17 augustus 2015

Wilde tomaten in een 'Insalata pomodori selvaggio'



















Wilde tomaten of Wild wonders, zoals ze genoemd worden in de biologische supermarkt, zien er goed uit en smaken lekker. De Wild wondersmix bestaat meestal uit zo'n 5 of 6 soorten kleine tomaatjes. De tomaatjes op de foto komen uit de biologische supermarkt en uit de tuin van mijn ouders (de kleine gele en de groen-geel gestreepte). De rode tomaat is van de Aldi, daar is niks wild aan. Maar Aldi verkoopt wel mooie tomaten. Als zijn die dan weer niet bio. 
Er bestaan meer dan 100 soorten tomaten. Sommigen hebben prachtige namen als Bloody butcher, Yellow perfection en Moneymaker. Kijk voor meer wilde tomaten op de sites: http://goodmindseeds.org/catalog/tomatoes-2/en http://www.vlaamszaadhuis.com/

Mijn moeder kweekt elk jaar weer een ander soort tomaat. Die ik dan graag opeet.
Van gewone tomaten maak ik soep en saus. En wilde tomaten horen natuurlijk met zoveel kleuren in een salade. Zoals een salade caprese. Of een variant daarop:

Insalata pomodori selvaggio, voor twee personen, een voorgerecht.
300 gram verschillende kleine tomaten
1 avocado
2 takken basilicum
maak een dressing van: 2 el olijfolie, 2 el balsamicoazijn, 1 el ahornsiroop, zout en peper.

Maak een salade van bovenstaande ingrediĆ«nten naar eigen zin en beleving. 
Ik houd ervan een klein kunstwerkje te maken, bij voorkeur op een groot bord. 
Dit keer heb ik rode basilicum gebruikt. Deze is net iets zachter van smaak en ziet er natuurlijk fantastisch uit.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen