zondag 24 april 2016

Borrelballetje

















Het weekend leent zich altijd goed voor borrelhappen met een lekker glas wijn. 
Zo'n heerlijk luie zondag afsluiten met een goede borrel is een prima einde van het weekend. Het liefst maak ik een groot bord op met allerlei happen: blauwe kaas met vijgen, zachte geitenkaas met honing, olijven met gedroogde tomaatjes, gezouten cashewnoten met zilveruitjes (de echte, die van Kesbeke), chorizo en de borrelballetjes.
Het recept komt uit Het Parool en ik heb het hier en daar wat aangepast naar mijn eigen smaak.

Voor ongeveer 18 borrelballetjes (of vier gehaktballen)
250 gram rundergehakt
1 el verse fijngesneden bieslook
1 el verse fijngesneden peterselie
1 el ketjap manis
2 tl mosterd
2 tl ketchup
1 tl maggi
1 tl worcestersaus
1 tl kerriepoeder
1 ei
25 gram paneermeel
1/2 tl zout
zwarte peper naar eigen smaak
olijfolie en roomboter om in te bakken
150 ml (runder)bouillon of fond
(ik gebruik de bouillonpoeder van de vegetarische slager, deze is zo lekker peperig)

Kneed alle ingrediënten goed door elkaar en draai kleine (of grote) ballen. 
Verhit de olie met de roomboter in de pan. Ik ben altijd heel royaal met olie en boter, wat minder mag natuurlijk ook. Als er maar voldoende vet is om de ballen in te bakken. 
Bak de ballen rondom aan, tot ze aan alle kanten zijn dichtgeschroeid. Schenk de (verwarmde) bouillon erbij en laat de ballen garen op een laag vuur. 15 minuten voor de borrelballetjes en 45 minuten voor de gehaktballen.

De gehaktballen smaken goed bij een avondmaal en die kleine borrelballetjes, tja... die zijn echt zo op!




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen