zondag 31 juli 2016

Homemade mayonaise

Snel, lekker en ook vegan!
Zelf mayonaise maken leek mij altijd een hele klus en daarom begon ik er nooit aan.  
Er zijn ook zulke lekkere mayonaises te koop, biologisch en ook veganistisch. 
Van de buurvrouw krijg ik de recepten uit Trouw en één recept beloofde 'Magische mayo, gereed in 3 minuten en 2 seconden' (Jonah Kahn, Etymologie). Nou.... magisch is het. En niet in drie minuten maar in enkele seconden. 


















Ik heb het recept een beetje aangepast en je kunt heel goed 1 ei vervangen door 3,5 eetlepels kikkererwtennat (dat is het vocht waarin de kikkererwten zitten in de pot, het is een goede eivervanger).

300 ml zonnebloemolie
3,5 el kikkererwtennat of 1 ei
sap van een halve citroen
2 tl fijne mosterd
snuf zout
snuf peper
grote (weck)pot
staafmixer (deze heb je echt nodig)

Doe alle ingrediënten in een pot. Het is belangrijk dat het een grote pot is, de ruimte is nodig voor de staafmixer en de substantie neemt toe in volume. Haal de staafmixer op de hoogste stand een aantal keren op en neer. Binnen enkele seconden ontstaat er een mayonaise. Even proeven en eventueel nog citroensap, zout en/of peper toevoegen. Ik heb er een halve eetlepel agavesiroop bij gedaan omdat ik van wat zoetere mayonaise houd.

De mayonaise is ongeveer twee weken houdbaar in de koelkast. Gebruik je een ei in dit recept houd dan een houdbaarheidsdatum van een week aan.
Aanvulling: ik heb laatst getracht mayonaise te maken in mijn keuken waar het op dat moment boven de 25 graden was. De mayonaise mislukte. Zowel met ei als met kikkererwtennat. Later die dag heb ik het opnieuw geprobeerd, de temperatuur in de keuken was gedaald, en het lukte wel mayonaise te maken.



2 opmerkingen:

  1. Heerlijk! Ik heb het gemaakt, maar moest wel een extra ei en wat meer mosterd toevoegen.. Dat worden frietjes vanavond :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lukt mij nog steeds met 1 ei. Maar als het warm is in de keuken en de ingrediënten zijn op 'keukentemperatuur' is een ei extra misschien wel nodig! En extra mosterd erbij doe ik ook. Heerlijk die scherpe smaak aan de mayo!

    BeantwoordenVerwijderen