vrijdag 4 februari 2011

Wind kracht 8 en koek met veel calorieën

Het KNMI waarschuwt voor zware windstoten deze avond!
Met de wind die hard blaast rond het huis is het echt beter om lekker binnen te blijven! Met een fijn wijntje of een kop thee met koek op de bank. Ik heb koekjes gebakken of eigenlijk zijn het koeken!
Van die heerlijke calorierijke Amerikaanse koeken met witte chocolade en macadamianoten.
Het recept heb ik van internet.

275 gram bloem
theelepel bakpoeder
1/2 theelepel zout
125 gram zachte roomboter
90 gram suiker
90 gram bruine suiker
vanille extract (of echte vanille)
1 ei
100 gram witte chocolade en een ½ ons macadamianoten

Oven voorverwarmen op 190 graden.
Boter met suiker en vanille romig kloppen, daarna ei erbij.
Bij bloem bakpoeder en zout voegen. Bloemmengsel voorzichtig beetje bij beetje al kloppend bij boter-suikermengsel voegen tot er een stevig koekdeeg ontstaat.
Chocolade en noten in kleine stukjes breken/hakken en daarna door deeg kneden. Pak een stukje deeg en vorm er een ronde platte koek van. Ik heb van bovenstaande ingrediënten 14 koeken gemaakt, van ongeveer een doorsnede van 7 cm.
Op bakplaat (bij voorkeur stuk bakpapier erop) de koeken ongeveer 5 cm van elkaar neerleggen. Het kan zijn dat de koeken iets uitlopen. In mijn oven pasten niet alle koeken er in een keer in en dus heb ik twee keer gebakken. Bak de koeken 10-12 minuten op 190 graden.


Laat de koeken afkoelen. Zet een flinke pot thee. Kruip op de bank met film of boek. Eet 3 of 4 van die lekkere koeken en laat die wind buiten maar waaien.

(bron: http://eten-en-drinken.infonu.nl/ recept Amerikaanse Chocolate Chip Cookies)

1 opmerking: