vrijdag 7 november 2014

Risotto Rosé

Heel lang heb ik geen risotto willen maken. Bang gemaakt door de strenge woorden in recepten.
‘Meteen serveren anders wordt de rijst plakkerig.’
‘Regelmatig roeren en het voortdurend toevoegen van vocht. U kunt dus niet gewoon de pan opzetten en weglopen!’

Het leek mij een griezelig en tijdrovend klusje. En omdat ik risotto zo lekker vind heb ik me er toch aan gewaagd. De eerste keren met die strenge woorden in mijn hoofd. Voortdurend roeren en met mijn ogen strak gericht op de pan. Tot een keer de telefoon ging, ik het gas laag draaide en de telefoon ging opnemen. Bleek de risottorijst het prima te redden in de drie minuten zonder mij.
Sindsdien houd ik mij niet meer zo strikt aan de risottovoorschriften. 
Ik maak meestal ook een flinke pan risotto en vries porties in. Deze laat ik ontdooien en warm het op in de magnetron. Smaakt prima. Ik houd wel van een beetje plakkerig.

Deze is speciaal voor Alice: Risotto Rosé
(risotto met biet)

Ingrediënten, voor 4 personen
300 gram risottorijst (ik neem die van Lassie)
2 bieten
1/2 ons geraspte pecorino en 1 bolletje zachte geitenkaas
of
1 ons geraspte pecorino
2 sjalotten
1 teen knoflook
bouillonblokjes (voor 700 ml bouillon)
200 ml droge witte wijn
flesje balsamicoazijn
olijfolie
roomboter
suiker (of honing, agavesiroop enz)
rucola / koriander / sla
1 ons walnoten

Maak de bieten schoon door ze voorzichtig te wassen onder de kraan. Kook de bieten in een pannetje dat voor de helft met water is gevuld en voor de helft met balsamico azijn (het is niet nodig dat de bieten helemaal onder het vocht verdwijnen). Ongeveer anderhalf uur koken. Als de biet aanvoelt als een rijpe peer (druk zachtjes met je vinger tegen de biet) is de biet gaar. Laat de bieten afkoelen.
Snijd de sjalotjes en het teentje knoflook fijn.
Maak de bouillon met de blokjes en gekookt water.

Gebruik voor de risotto een pan met een dikke bodem. Zo’n pan die niet zo snel aanbrandt. Dan kun je de risotto met gemak wat laten pruttelen en is het niet nodig constant te roeren.
Flinke klont roomboter in de pan en een scheut olijfolie. Daarin de fijngesneden sjalot en knoflook fruiten. De risottorijst erbij, een halve minuut omscheppen en de witte wijn er rustig bij schenken. Als de witte wijn is opgenomen door de risottorijst een beetje bouillon erbij. Dit herhalen tot alle bouillon is opgenomen. Dit proces duurt ongeveer 25 minuten. Ik zet de kookwekker. Wanneer ik er bouillon bij schenk laat ik het gas hoog en roer stevig in het risottomengsel. Dan laat ik het gas even laag voor een paar minuten. Vervolgens roer ik weer en doe er wat bouillon bij enz enz.
In de tussenliggende minuten maak ik de bieten schoon en snijd deze in kleine blokjes.

Wanneer de risottorijst gaar is (altijd even proeven, desnoods een scheutje heet water erbij als de rijst nog niet goed gaar is) mogen de blokjes biet, pecorino en geitenkaas erbij.
Ongeveer 3 minuten omscheppen en de Risotto Rosé is klaar!

Lekker om bij deze risotto te serveren is rucola of koriander, met walnoten en balsamicostroop.
Balsamicostroop is te koop en ook heel makkelijk zelf te maken. Laagje balsamicoazijn in een pannetje aan de kook brengen met wat suiker (of ander zoet) en laten inkoken tot de gewenste dikte van de stroop.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen