zondag 24 april 2016

Chili sin carne

Chili zonder vlees. Dus geen traditionele vleesstoofpot uit Mexico, maar een vegetarische variant die sneller te bereiden is! Met vegetarisch kruimgehakt van Vivera. Wat een uitvinding is dat! Ik vind dit bijna niet te onderscheiden van het rundergehakt dat ik ook wel eens gebruik om chili te maken.
  
1 kilo kleine tomaatjes
3 uien
1 courgette
4 rode (punt)paprika’s
1 rode peper
1-2 tenen knoflook
2 pakjes vegetarisch kruimgehakt (Vivera)
2 blikjes bonen (welke je lekker vindt)
(olijf)olie
1 tl zout (of meer, naar smaak)
2 tl agavesiroop
2 tl chilipoeder
2 tl paprikapoeder
1 tl gerookte paprikapoeder
snuf komijnpoeder
snuf kaneel

Gril twee paprika’s (in de oven op 180 graden ongeveer 30 minuten. Onder de grill of in de grillpan kan natuurlijk ook, dat gaat ook wat sneller). 
Pureer de kleine tomaatjes in de blender of keukenmachine helemaal fijn.

Ik vind de bonenmix van La Bio Idea
erg smakelijk.
Snijd de uien, de overige twee paprika’s en courgette in stukken. Snijd de peper en knoflook fijn. Bak in de olie de uien met knoflook en peper tot de uien zacht zijn. Voeg de stukken courgette en paprika toe. Bak deze groenten zo’n 5 minuten mee (mag ook met het vuur laag en om de minuut even alles omscheppen). Voeg het kruimgehakt en de fijngemalen tomaten toe en laat het geheel zo’n 20 minuten zachtjes pruttelen. Tijd om de gegrilde paprika’s te ontvellen en de ontpitten.  Snijd het zachte vruchtvlees in stukken en voeg toe aan de pruttelende chili. Een gegrilde paprika heeft weer een heel andere smaak dan wanneer de paprika in de olie wordt mee gebakken. Ik vind de combinatie gegrilde zachte paprika en gebakken-nog-een beetje-knapperige paprika zo lekker in dit gerecht. 
Laat de bonen uit de blikjes uitlekken en voeg deze ook toe aan de chili. Neem bonen die je lekker vindt. Als laatste moet de chili nog op smaak gebracht worden met de kruiden, het zout en de agavesiroop. De siroop haalt de smaak van de tomaten goed naar boven. Proef nadat alle kruiden zijn toegevoegd of er nog iets extra’s in mag. Soms kan er iets meer zout bij, of wat meer chilipoeder als je van pittig houdt! Ik doe er ook wel eens wat jalopenapepers bij (gewoon wat schijfjes uit een potje).

De chili kun je eten met rijst, aardappelpuree, friet of gewoon zonder iets. 
En als ik rijpe avocado’s in huis heb maak ik snel een guacamole (prak een avocado met wat fijngesneden ui, een tomaatje, wat chilipoeder, een beetje limoensap en een snufje zout) en trek ik een zak tortillachips open. Snacken als avondeten! Ik houd daarvan!














Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen