zondag 9 juli 2017

Yam

Geïnspireerd op de Thaise salade yam som tam of groene papajasalade. Groene papaja is niet makkelijk te verkrijgen. Bij de Aziatische supermarkt worden ze wel verkocht, maar zijn ze relatief duur en ook regelmatig uitverkocht. Ik probeerde een keer bij gebrek aan een groene papaja deze salade te maken met komkommer en dat pakte voor mij prima uit. 

















Yam betekent volgens Wikipedia Thaise hete en zure salade. Het recept hieronder is niet heel heet en is meer zoetzuur. Je kunt natuurlijk zoveel limoen en rode peper toevoegen als je wilt of het er apart bij serveren. Mijn yam is vegetarisch en ik vind de combinatie van mango en avocado in een salade zo heerlijk.

Yam voor vier personen
1 komkommer (of 4 kleine komkommers)
1 mango
2 avocado's
4 kleine tomaten
wat sla (naar keuze, ik nam een paar blaadjes ijsbergsla en wat rucola)

1 sjalotje
1 rode peper
1 teen knoflook
4 el geroosterde pinda's
1 el vissaus (of anderhalve el sojasaus)
2 el kokosbloesemsuiker
sap en rasp van 1 biologische limoen 

Was eerst de sla en maak dan de dressing. Ik maak deze in tweeën, vlak voor het opdienen worden beide dressings samengevoegd. Op deze manier vind ik de smaken beter tot zijn recht komen.
Meng vissaus met kokokbloesemsuiker en zet apart.
Snijd de rode peper en sjalot in fijne reepjes. Voeg samen met de limoenrasp toe aan het limoensap. 

Stamp in een vijzel de knoflook fijn, voeg de pinda's toe en stamp deze ook fijn (mogen grove stukjes blijven). Zorg ervoor dat de pinda stukjes en knoflook goed gemengd zijn. Komkommer zonder zaadlijsten in dunne repen snijden met mandoline, kaasschaaf of dunschiller. 
De komkommerrepen mengen met het pinda-knoflookmengsel en nog even wegzetten.
Mango en avocado's in dunne plakjes snijden. Tomaatjes in kwarten snijden. 

Maak de borden op met eerst wat sla, gevolgd door mango, avocado en tomaat. 
Er bovenop een handje komkommerreepjes en strooi de achtergebleven pindakruimels erover. 
Meng beide dressings door elkaar en verdeel het over de vier salades.
Serveer eventueel een partje limoen en wat fijngesneden rode peper ernaast.

Yammie.








Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen